Retrat de Joan Güell i Ferrer

Retrat de Joan Güell i Ferrer de Francesc Torrescassana.

Retrat de Joan Güell i Ferrer de Francesc Torrescassana.

Figura principal de la industrialització a Catalunya, Joan Güell i Ferrer (Torredembarra, 1800 – Barcelona, 1872) va fer la seva primera fortuna a Cuba. A la seva tornada a Barcelona creà una de les fàbriques tèxtils més importants del país, coneguda com El Vapor Vell. També va ser accionista del Canal d’Urgell i de la Maquinista Terrestre y Marítima i impulsà institucions tan importants com l’Instituto Industrial de Cataluña o el Foment de la Producció Nacional. Tanmateix, la seva activitat es desenvolupà més enllà de l’àmbit estrictament industrial: col·laborà en diferents publicacions i va escriure un bon nombre d’opuscles econòmics. També milità políticament adherint-se al Partit de la Unión Liberal i, com a diputat a les Corts, representà i defensà aferrissadament a Madrid els interessos econòmics dels empresaris catalans.

L’encàrrec d’aquest retrat de Joan Güell al pintor Francesc Torrescassana i Sallarés (Barcelona, 1845-1918) formà part d’un acte que programà l’Ateneu Barcelonès l’any 1878 en homenatge a qui havia estat un dels seus socis més remarcables. Torrescassana va ser un dels més prolífics pintors catalans de la segona meitat del segle xix. Es formà sota la batuta realista de Martí i Alsina i, com el seu mestre, practicà preferentment molts paisatges, però també fou un notable retratista i pintor de figures. Amb un retrat masculí es presentà a l’exposició oficial de Belles Arts de Barcelona del 1898 i també participà amb retrats a les mostres de Retrats i Dibuixos Antics i Moderns del 1910 i 1911. D’entre les seves contribucions al gènere destaquen els retrats de Pau Gonzàlez de Huebra per a la Galeria de Rectors de la Universitat de Barcelona o el de Francesc Pi i Margall, per a la Galeria de Catalans Il·lustres de l’Ajuntament de Barcelona. Curiosament, Joan Güell i Ferrer està representat a l’esmentada Galeria de Catalans Il·lustres en un retrat pintat per Claudi Lorenzale l’any 1879, que és iconogràficament molt semblant a aquest, fet un any abans per Torrescassana. En totes dues pintures, segurament elaborades a partir d’un mateix model fotogràfic, se’ns presenta, amb molt poques variants, un Güell assegut al costat de la seva taula de treball, amb semblant sobri i vestit amb refinada elegància.

Escala i Romeu, Glòria